Pandemia on vauhdittanut virtuaalitodellisuuden käyttöä

VR-sisältöä voi nyt luoda ja jakaa ilman erityisosaamista 360Mediaplayerilla. Ohjelmisto on nyt julkaistu!

360Mediaplayer on nyt julkaistu sivustolla: 360mediaplayer.com

Virtuaalitodellisuuden (Virtual Reality, VR) hyödyntäminen yritysmaailmassa on kasvanut viimeisen vuoden aikana, kun on täytynyt miettiä uudenlaisia ratkaisuja mm. etäkoulutukseen ja etämyyntiin. Kiinnostusta VR:n käyttöön on lisännyt myös entistä kevyemmät ja edullisemmat VR-lasit sekä helppokäyttöiset 360°-kamerat.

Startup-yritys 360Mediatalo Oy on kehittänyt viimeisen kolmen vuoden ajan 360Mediaplayer-ohjelmistoa, jonka avulla kuka tahansa voi itse luoda interaktiivista VR-sisältöä ja jakaa sitä saumattomasti verkon kautta. SaaS-ohjelmisto on nyt julkistettu ja se on aktivoitavissa käyttöön osoitteessa www.360mediaplayer.com. Ohjelmiston saa veloituksetta kokeiltavaksi 30 päivän ajaksi.

– Yksi suurimmista kynnyksistä virtuaalitodellisuuden käyttöönottoon on ollut sen kustannukset ja tekninen haasteellisuus. Nopeuttaaksemme VR:n yleistymistä halusimme kehittää mahdollisimman helppokäyttöisen ja samalla teknisesti edistyksellisen työkalun, joka palvelisi mahdollisimman laajasti käyttäjien tarpeita sisällöntuotannossa. 360Mediaplayerillä VR-esityksen tekemiseen tarvitaan vain 360°-kamera, normaalitehoinen tietokone sekä Internet-yhteys, kertoo 360Mediatalon toimitusjohtaja Henrik Helin.

Videon interaktiivisuus tarkoittaa sitä, että katsoja voi 360 asteen ympäristössä olla tekemisissä ympäristön kanssa: edetä mielensä mukaan kuvien ja videoiden välillä sekä painikkeita klikkaamalla saada lisätietoja yksityiskohdista. Ympäristö voidaan rakentaa sekä fotorealistisista että 3D-renderöidyistä 360°-kuvista ja -videoista. Helppokäyttöisellä 360Mediaplayerilla VR-ympäristöön voidaan upottaa lisäominaisuuksia kuten ääntä, tekstiä, kuvia, perinteistä videota tai linkkejä olemassa olevista sivustoista.

VR:n avulla voidaan esitellä esimerkiksi yrityksen tuotantotiloja, tuotteita ja palveluja ja katsoja, tai pikemminkin kokija, tuntee olevansa itse kohteessa. Intuitiivisen kokemuksen ansiosta sisällön jättämä muistijälki on erityisen vahva, joten VR sopii hyvin koulutuksiin ja perehdytyksiin.

360Mediaplayerillä tehtyä VR-esitystä voidaan katsoa tietokoneen selaimella, mobiililaitteen sovelluksessa ja vielä vaikuttavamman kokemuksen siitä saa VR-laseille ladattavalla sovelluksella.
VR-esitys voidaan upottaa verkkosivuille ja sitä voi jakaa uutiskirjeissä ja sosiaalisen median kanavissa.

Pilottina Turun yliopiston kauppakorkeakoulu

Turun yliopiston kauppakorkeakoulu testasi VR-koulutusta yritysten kanssa. Suunniteltu lähikoulutus
3D-tulostuksesta jouduttiin koronarajoitusten takia vaihtamaan etäkoulutukseksi. Se toteutettiin VR-videokoulutuksena, joka tehtiin 360Mediaplayerillä. Koulutus oli osa Suomen kuuden suurimman kaupungin 6Aika / Digikyvykkyyshanketta, ja se oli suunnattu meri- ja metalliteollisuus- sekä terveysteknologian yrityksille.

Näkymä Turun kauppakorkeakoulun järjestämästä 3D-tulostuksen VR-koulutuksesta.

– VR-videokoulutus sopi todella hyvin tunnistamiimme digikyvykkyyksien noston vaatimuksiin: dialogi, mikro-oppiminen ja tapauskohtaisuus. VR-koulutuskokeilumme sai lukuisia positiivisia kommentteja: hämmästyttävä, loistava, erittäin positiivinen kokemus, mielenkiintoinen jne. toistuivat kommenteissa, kertoo Turun yliopiston osahankkeen johtaja, lehtori Antti Tuomisto Turun yliopistosta.

 – Koulutukseen osallistuneiden mielestä interaktiiviset VR-videot sopivat hyvin oppimiseen. Pari jatkotoimenpidettäkin käynnistyi osallistujien kanssa. Virtuaaliympäristö koettiin keskittymisen kannalta paljon paremmaksi paikaksi kuin perinteinen luento. Webinaariin verrattuna virtuaalinen ympäristö koettiin myös ylivoimaisesti paremmaksi. Kaikki vastaajat kertoivat VR-koulutuksen parantaneen heidän ymmärrystään 3D-tulostuksesta.

Gantille virtuaalisia myymälöitä

Gant vauhdittaa pandemian aikaista myyntiään Facebook-kampanjalla, jossa asiakkaat pääsevät vierailemaan virtuaalisesti Gant Storessa.

− Tarjoamme asiakkaillemme näin mahdollisuuden vierailla virtuaalisesti myymälässämme ja tutustua kevään uutuuksiimme kun koronarajoitusten takia fyysinen käynti vaateostoksilla voi olla hankalaa.

− Virtuaalitodellisuus vaikuttaa erittäin käyttökelpoiselta työkalulta ja tulemme kehittämään edelleen myymälöidemme VR-konseptia, kertoo Retail Coordinator Tiina Alkio Gantilta.

Näkymä Gant Storen VR-myymälästä

Turun yliopiston kauppakorkeakoulun VR-koulutus on katsottavissa tietokoneella osoitteessa: https://app.360mediaplayer.com/?360mediatalo@3dprint

Gant  Storen 360 asteen Facebook -kampanja on katsottavissa osoitteessa:
https://www.facebook.com/GANTFinland/videos/235428755020460

Lisätietoja:
360Mediatalo Oy, Henrik Helin, puh. 044 282 0372, henrik.helin@360mediatalo.fi


Turun yliopiston kauppakorkeakoulu, Antti Tuomisto, puh. 040 737 1533, antti.tuomisto@utu.fi


Gant, Tiina Alkio, puh.0400 932 832, gantstore@gantstore.fi

360Editor

Syötä sähköpostisi alla olevaan kenttään niin toimitamme infopaketin suoraan sähköpostiisi!